Πώς να τονώσετε τη διάθεσή σας μέσω του φαγητού

Είχατε έναν άσχημο χωρισμό, μια κακή μέρα στη δουλειά ή απλώς είστε πολύ εξαντλημένοι για να μαγειρέψετε. Λαχταράτε παρηγοριά, κάτι για να απαλύνετε τη διάθεσή σας. Λοιπόν, ψάχνετε για… μια σαλάτα;

Πιθανώς όχι. Αλλά αν θέλετε ευτυχία, αυτά τα φυλλώδη πράσινα λαχανικά είναι μια πολύ καλύτερη επιλογή από ένα μπολ με παγωτό ή ένα πιάτο με mac and cheese.

Μπορεί αρχικά να έχετε ένα ωραίο συναίσθημα, αλλά οι εύκολες τροφές καταλήγουν τελικά σε ενόχληση για τον εγκέφαλο.

Η κατανάλωση παγωτού και τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες δημιουργεί μια αίσθηση ευχαρίστησης γιατί στέλνει τρυπτοφάνη στον εγκέφαλο. Η τρυπτοφάνη είναι ένα αμινοξύ που βοηθά το σώμα να παράγει σεροτονίνη, μια ορμόνη που τονώνει τη διάθεση. Αλλά αυτό το καλό συναίσθημα μπορεί να γίνει εθιστικό, αναγκάζοντας το σώμα να λαχταράει τροφές που τελικά θα μειώσουν τη διάθεση, καθώς αυξάνουν επίσης το σάκχαρο στο αίμα. Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, ραφιναρισμένο αλεύρι ή κορεσμένα λίπη ενεργοποιούν τη φλεγμονή, η οποία συνδέεται στενά με την κατάθλιψη.

Αντίθετα, η έρευνα δείχνει ότι η κατανάλωση μιας διατροφής πλούσιας σε φρούτα, λαχανικά, ψάρια και δημητριακά ολικής αλέσεως μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για κατάθλιψη καταπολεμώντας τη φλεγμονή. Για κάθε 100 γραμμάρια φρούτων ή λαχανικών που καταναλώνονται, ο κίνδυνος για κατάθλιψη μειώνεται έως και 5%, σύμφωνα με μια μετα-ανάλυση 18 μελετών που δημοσιεύτηκε στο British Journal of Nutrition το 2018.

Όμως, καθώς οι σαλάτες δεν προκαλούν άμεση απόλαυση, οι άνθρωποι δεν τις συνδέουν με θετικές διαθέσεις. Και δεν έχουμε μάθει να τις σκεφτόμαστε θετικά. Οι γιατροί δεν λένε στους ασθενείς «Φάε τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά σου γιατί τελικά θα βελτιώσουν τη διάθεσή σου». Οι άνθρωποι πρέπει να καταλάβουν τον σκοπό της κατανάλωσης μιας πολύχρωμης σαλάτας.

Ένας άλλος λόγος που οι άνθρωποι δεν αναζητούν υγιεινές τροφές για να βελτιώσουν τη διάθεση είναι ότι δεν τρώνε με τελικό σκοπό την υγεία.

Το φαγητό είναι μια κοινωνική πράξη και συνδέεται με την πολιτιστική και συναισθηματική μας μνήμη. Για παράδειγμα, τα τρόφιμα που πυροδοτούν τις παιδικές αναμνήσεις μπορούν να προκαλέσουν αίσθημα ευχαρίστησης, είτε είναι καλές για το σώμα μας είτε όχι.

Συχνά ξεχνάμε ότι το φαγητό είναι απόλαυση. Μια πρόταση προς όλους είναι να δοκιμάσετε να τρώτε μεγαλύτερη ποικιλία από φρέσκα, ολόκληρα τρόφιμα και να πειραματιστείτε με το μαγείρεμα για να ανακαλύψετε νέες γεύσεις και εμπειρίες, χρησιμοποιώντας μπαχαρικά που αναδεικνύουν τις φυσικές γεύσεις των τροφίμων.

Πρέπει να έχουμε μια διαφορετική σχέση με το φαγητό που τρώμε. Αν σας αρέσει το λεμόνι, το φρέσκο ​​ξύσμα λεμονιού είναι εντελώς διαφορετικό από τη γεύση του τεχνητού χυμού λεμονιού. Μείνετε μακριά από τα πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα, έχοντας στο μυαλό σας αυτό το παράδειγμα.

Η κατανάλωση ολόκληρων τροφών και μια συνολική φυτική διατροφή είναι ο καλύτερος τρόπος για να μεγιστοποιήσετε την πρόσληψη τροφών που τονώνουν τη διάθεση. Αλλά το να τρως περιστασιακά κάτι που δεν είναι καλό για σένα είναι επίσης εντάξει. Αρκεί να μη γίνεται κάθε μέρα γιατί αυτό είναι που έχει ιδιαίτερη σημασία.

Καλό θα είναι να ενσωματώνονται αργά οι διατροφικές αλλαγές. Ξεκινήστε μειώνοντας τα τρόφιμα που προκαλούν κατάθλιψη. Αυτά περιλαμβάνουν τα επεξεργασμένα τρόφιμα με λίγες φυτικές ίνες, όπως πρόχειρα φαγητά και fast food που μαγειρεύονται με επεξεργασμένα φυτικά έλαια, τρανς λιπαρά, τεχνητά γλυκαντικά και τρόφιμα με πρόσθετα σάκχαρα.

Στη συνέχεια προσθέστε τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες και τροφές με πολύ φυλλικό οξύ, ένα βασικό θρεπτικό συστατικό που έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την κατάθλιψη. Αυτά είναι πολύ σημαντικά για να βοηθήσουν τη διάθεσή σας και μπορείτε να τα βρείτε σε σκούρα, φυλλώδη χόρτα, φρούτα, ξηρούς καρπούς, φασόλια, μπιζέλια, ψάρια και άλλα τρόφιμα. Το σπανάκι, τα λαχανάκια Βρυξελλών και τα σπαράγγια έχουν ιδιαίτερα υψηλή περιεκτικότητα σε φυλλικό οξύ.

Πολλά μπαχαρικά, όπως το τζίντζερ, ο κουρκουμάς και το μαύρο πιπέρι, βοηθούν επίσης στην καταπολέμηση της φλεγμονής. Το ίδιο και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα λιπαρά ψάρια και στο λιναρόσπορο.

Απλώς μην περιμένετε άμεσα αποτελέσματα. Δεν είναι μια λύση από τη μια μέρα στην άλλη. Με μια φορά που θα φάτε κουρκουμά δεν πρόκειται να αλλάξει η διάθεσή σας. Αλλά αν το ενσωματώσετε στον τρόπο ζωής σας, μαγειρεύετε με σκόρδο σε καθημερινή βάση, προσθέσετε λίγο μπαχαρικό, προσθέσετε περισσότερα λαχανικά στη διατροφή σας, περισσότερα φασόλια και σπόρους και ξηρούς καρπούς, με τον καιρό θα αρχίσετε να βλέπετε τη διαφορά.

Πηγή

American Heart Association News

About Ηρακλής Αβραμόπουλος 1021 Articles
Παθολόγος Διευθυντής Η Παθολογικής Κλινικής Νοσοκομείο Υγεία ΙΑΤΡΕΙΟ Νεαπόλεως 9 15123 Μαρούσι 2106867060 2106838742 6944881577 avramopoulos(at)medweb(dot)gr