Η δίαιτα FODMAP είναι πιο αποτελεσματική από τα αντισπασμωδικά φάρμακα σε ασθενείς με ευερέθιστο έντερο

Σε μια μελέτη βασισμένη στην πρωτοβάθμια περίθαλψη, η δίαιτα αυτή ήταν μετρίως πιο αποτελεσματική από τα αντισπασμωδικά φάρμακα.

Μια δίαιτα χαμηλή σε FODMAP (δηλαδή Ζυμώσιμους ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες) βελτίωσε τα συμπτώματα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου (IBS) σε μικρές κλινικές μελέτες με τη συμμετοχή διαιτολόγου σε ειδικές πρακτικές, αλλά αυτή η δίαιτα δεν είναι εύκολο να τηρηθεί και η αποτελεσματικότητά της σε χώρους πρωτοβάθμιας φροντίδας είναι ασαφής.

Τι είναι τα FODMAP;

Τα FODMAP ή ζυμώσιμοι ολιγοσακχαρίτες, δισακχαρίτες, μονοσακχαρίτες και πολυόλες είναι υδατάνθρακες βραχείας αλυσίδας που απορροφώνται ελάχιστα στο λεπτό έντερο και είναι επιρρεπείς στην απορρόφηση νερού και ζύμωσης στο κόλον. Περιλαμβάνουν ολιγοσακχαριτικά πολυμερή βραχείας αλυσίδας φρουκτόζης (φρουκτάνες) και γαλακτοολιγοσακχαρίτες (GOS, σταχυόζη, ραφινόζη), δισακχαρίτες (λακτόζη), μονοσακχαρίτες (φρουκτόζη) και αλκοόλες σακχάρων (πολυόλες), όπως σορβιτόλη, μαννιτόλη, ξυλιτόλη[ και μαλτιτόλη. Τα περισσότερα FODMAPs υπάρχουν φυσικά στα τρόφιμα και στην ανθρώπινη διατροφή, αλλά οι πολυόλες μπορούν να προστεθούν τεχνητά σε εμπορικά παρασκευασμένα τρόφιμα και ποτά.

Οι κύριες διατροφικές πηγές των τεσσάρων ομάδων FODMAP είναι:

Ολιγοσακχαρίτες: σιτάρι, σίκαλη, ξηροί καρποί, όσπρια, αγκινάρες, σκόρδο και κρεμμύδι
Δισακχαρίτες: προϊόντα που περιέχουν λακτόζη όπως γάλα, γιαούρτι, μαλακό τυρί, παγωτό, βουτυρόγαλα, συμπυκνωμένο γάλα και σαντιγί
Μονοσακχαρίτες: τρόφιμα που περιέχουν φρουκτόζη, συμπεριλαμβανομένων φρούτων όπως μήλα, αχλάδια, καρπούζι και μάνγκο και γλυκαντικά όπως μέλι, νέκταρ αγαύης και σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη
Πολυόλες: μαννιτόλη και σορβιτόλη στα μήλα, τα αχλάδια, το κουνουπίδι, τα πυρηνόκαρπα, τα μανιτάρια και τα μπιζέλια, καθώς και ξυλιτόλη και ισομάλτη σε γλυκαντικά χαμηλών θερμίδων, όπως εκείνα στα τσίχλα χωρίς ζάχαρη και τη μέντα

Ποια είναι η διατροφή η πτωχή σε FODMAPs;

Ακολουθούν τα τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε FODMAP κατηγοριοποιημένα ανά ομάδα

Λαχανικά: φύτρα φασολιών, πράσινα φασόλια, πιπεριά (πιπεριά), καρότο, σχοινόπρασο, φρέσκα μυρωδικά, αγγούρι, μαρούλι, ντομάτα, κολοκυθάκια, τα πράσινα μέρη του πράσου και τα φρέσκα κρεμμυδάκια
Φρούτα: πορτοκάλι, σταφύλια, πεπόνι (όχι καρπούζι)
Πρωτεΐνες: κρέατα, ψάρια, κοτόπουλο, αυγά, τόφου (όχι μεταξωτό)
Γαλακτοκομικά: γάλα χωρίς λακτόζη, γιαούρτια χωρίς λακτόζη, σκληρό τυρί
Ψωμί και δημητριακά: ρύζι, τραγανό ρύζι, καλαμπόκι, πατάτες, κινόα και ψωμιά που παρασκευάζονται μόνο με τα αλεύρια τους. Ωστόσο, η βρώμη είναι σχετικά χαμηλή σε FODMAP
Μπισκότα (μπισκότα) και σνακ: παρασκευάζονται με αλεύρι δημητριακών που αναφέρονται παραπάνω, χωρίς προσθήκη συστατικών υψηλής περιεκτικότητας σε FODMAP (όπως κρεμμύδι, αχλάδι, μέλι ή τεχνητά γλυκαντικά πολυόλης)
Ξηροί καρποί και σπόροι: αμύγδαλα (όχι περισσότεροι από δέκα ξηροί καρποί ανά μερίδα), σπόροι κολοκύθας. όχι κάσιους ή φιστίκια
Επιλογές ποτών: νερό, καφές, τσάι

Τι έδειξε η μελέτη

Σε αυτή τη ρεαλιστική μελέτη 8 εβδομάδων από το Βέλγιο, οι ερευνητές τυχαιοποίησαν 459 ασθενείς με IBS – κλινικά διαγνωσμένους σε πρακτικές πρωτοβάθμιας φροντίδας – είτε σε δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε FODMAP είτε σε βρωμιούχο οτιλόνιο (ένα αντισπασμωδικό φάρμακο που διατίθεται εκτός των ΗΠΑ και λαμβάνεται τρεις φορές την ημέρα). Η παρέμβαση της δίαιτας – που παραδόθηκε μέσω μιας εφαρμογής smartphone ή tablet – ήταν μια δίαιτα που μειώνει τα FODMAP και όχι μια αυστηρή δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε FODMAP. Συμπεριλήφθηκαν ασθενείς με IBS είτε με κυρίαρχη δυσκοιλιότητα είτε με κυρίαρχη διάρροια.

Στις 8 εβδομάδες, το πρωτογενές αποτέλεσμα (βελτίωση ≥50 βαθμών σε μια τυποποιημένη κλίμακα συμπτωμάτων IBS 500 βαθμών) είχε εμφανιστεί σημαντικά πιο συχνά στην ομάδα που λάμβανε δίαιτα από ό,τι στην ομάδα φαρμάκων (71% έναντι 61%). Τα αποτελέσματα ήταν παρόμοια ανεξάρτητα από τον υποτύπο κοπράνων.

Η πλειοψηφία των ασθενών βελτιώθηκε και στις δύο ομάδες, αλλά η διατροφική παρέμβαση μείωσης των FODMAP ήταν κάπως πιο αποτελεσματική από τη φαρμακευτική αγωγή. Επειδή τόσα πολλά τρόφιμα δυνητικά αποκλείονται σε αυτή τη δίαιτα, η επαγγελματική καθοδήγηση έχει νόημα για ασθενείς με πρόσβαση σε διαιτολόγο. Ωστόσο, οι συμβουλές μείωσης των FODMAP είναι δωρεάν διαθέσιμες μέσω διαφόρων ιστότοπων και εφαρμογών και υπάρχουν αρκετοί ασθενείς με IBS που χρησιμοποίησαν αυτές τις πηγές με επιτυχία.

Βιβλιογραφία

Carbone F et al. Diet or medication in primary care patients with IBS: The DOMINO study – a randomised trial supported by the Belgian Health Care Knowledge Centre (KCE Trials Programme) and the Rome Foundation Research Institute. Gut 2022 Nov; 71:2226.

Halmos EP et al. A diet low in FODMAPs reduces symptoms of irritable bowel syndrome. Gastroenterology 2014 Jan; 146:67.

About Ηρακλής Αβραμόπουλος 1100 Articles
Παθολόγος Διευθυντής Παθολογικής Κλινικής Νοσοκομείο Υγεία ΙΑΤΡΕΙΟ Νεαπόλεως 9 15123 Μαρούσι 2106867060 2106838742 6944881577 avramopoulos(at)medweb(dot)gr