Μια δίαιτα DASH συσχετίστηκε με κλινικά σημαντική μείωση της αρτηριακής πίεσης σε άτομα με διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με δεδομένα από μια μελέτη σίτισης.
Η μείωση της πρόσληψης νατρίου στη διατροφή φάνηκε να έχει ισχυρότερη επίδραση στη μείωση της αρτηριακής πίεσης από την αλλαγή του τύπου διατροφής.
Η συνολική ποσότητα μείωσης της αρτηριακής πίεσης που διαπιστώθηκε στη μελέτη ήταν στατιστικά και κλινικά σημαντική, αλλά χαμηλότερη από ό,τι σε ορισμένες προηγούμενες μελέτες – αυτές οι προηγούμενες μελέτες έγιναν κυρίως σε υγιή άτομα και απέκλεισαν άτομα που λάμβαναν αντιυπερτασικά φάρμακα και νεότερα φάρμακα για τον διαβήτη. Έτσι, ενώ η επίδραση μείωσης της αρτηριακής πίεσης που παρατηρήθηκε στη μελέτη αυτή ήταν μικρότερη, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ήταν αποτελεσματική ακόμη και σε άτομα που λαμβάνουν αυτά τα φάρμακα.
Η δίαιτα DASH
Η δίαιτα DASH είναι πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλών λιπαρών. Περιλαμβάνει κρέας, ψάρι, πουλερικά, ξηρούς καρπούς και φασόλια, και είναι πτωχή σε τρόφιμα και ποτά που έχουν ζάχαρη, κόκκινο κρέας και πρόσθετα λιπαρά. Εκτός από την επίδρασή της στην αρτηριακή πίεση, έχει σχεδιαστεί για να αποτελεί μια ισορροπημένη προσέγγιση στη διατροφή για το ευρύ κοινό. Η DASH συνιστάται από το Υπουργείο Γεωργίας των Ηνωμένων Πολιτειών (USDA) ως ένα υγιεινό διατροφικό πλάνο. Η δίαιτα DASH είναι μία από τις τρεις υγιεινές δίαιτες που συνιστώνται στις Οδηγίες Διατροφής των ΗΠΑ για το 2015–20, οι οποίες περιλαμβάνουν επίσης τη μεσογειακή διατροφή και τη χορτοφαγική διατροφή.
Παρόμοιες διατροφικές αρχές εφαρμόζονται και στη διαχείριση του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου.
Η μελέτη
Σύμφωνα με δελτίο τύπου του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, οι ερευνητές χώρισαν 102 ενήλικες με διαβήτη τύπου 2 σε τέσσερις δίαιτες σε μια τυχαία καθορισμένη ακολουθία. Αυτές οι δίαιτες περιελάμβαναν:
- Διατροφικές Προσεγγίσεις για τη Διακοπή της Υπέρτασης για τον Διαβήτη (DASH4D) δίαιτα με χαμηλότερο νάτριο·
- τυπική αμερικανική δίαιτα με χαμηλότερο νάτριο·
- δίαιτα DASH4D με υψηλότερο νάτριο και
- τυπική αμερικανική δίαιτα με υψηλότερο νάτριο.
Οι συμμετέχοντες κατανάλωναν κάθε δίαιτα για 5 εβδομάδες και δεν έτρωγαν καμία τροφή εκτός από αυτήν που παρείχαν οι ερευνητές. Οι θερμίδες των συμμετεχόντων προσαρμόστηκαν επίσης έτσι ώστε το βάρος τους να παραμείνει σταθερό κατά τη διάρκεια της ανάλυσης.
Από τους συμμετέχοντες, το 83,3% (μέση ηλικία 66 έτη, 66% γυναίκες) ολοκλήρωσε όλες τις περιόδους δίαιτας.
Ο Pilla και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι η δίαιτα DASH4D με χαμηλότερο νάτριο μείωσε τη συστολική αρτηριακή πίεση στο τέλος της περιόδου κατά 4,6 mm Hg (95% ΔΕ, 7,2-2) και τη διαστολική αρτηριακή πίεση κατά 2,3 mm Hg (95% ΔΕ, 3,7-0,9) σε σύγκριση με την αμερικανική δίαιτα με υψηλότερο νάτριο.
Αυτή η μείωση της αρτηριακής πίεσης μείωσε τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου, καρδιακής ανεπάρκειας και καρδιαγγειακών επεισοδίων κατά 14%, 8% και 6% αντίστοιχα.
Οι ερευνητές ανέφεραν επίσης ότι το μεγαλύτερο μέρος της μείωσης της αρτηριακής πίεσης σημειώθηκε κατά τη διάρκεια των πρώτων 3 εβδομάδων κάθε δίαιτας.
Η δίαιτα DASH4D με χαμηλότερο νάτριο έχει πλέον ισχυρές ενδείξεις ότι ωφελεί τα άτομα με διαβήτη, επομένως θα πρέπει να θεωρείται έντονα ως συνιστώμενη δίαιτα σε αυτόν τον πληθυσμό.
Η αλλαγή στη διατροφή μπορεί να βελτιώσει αποτελεσματικά την αρτηριακή πίεση σε άτομα με διαβήτη, ακόμη και σε εκείνα που λαμβάνουν πολλαπλά αντιυπερτασικά φάρμακα, επομένως οι πάροχοι πρωτοβάθμιας περίθαλψης θα πρέπει να εξακολουθούν να επικεντρώνονται στη διατροφή ακόμη και σε αυτά τα άτομα. Η μείωση του νατρίου στη διατροφή είναι ένα σημαντικό μέρος της αλλαγής στη διατροφή για την επίτευξη καλύτερου ελέγχου της αρτηριακής πίεσης.
Οι ερευνητές αναγνώρισαν ορισμένους περιορισμούς της ανάλυσης, οι οποίοι περιελάμβαναν την έλλειψη ποικιλομορφίας μεταξύ του πληθυσμού της μελέτης, την αδυναμία να εξεταστεί η δίαιτα DASH4D και η μείωση του νατρίου ξεχωριστά, και τις πολλαπλές διακοπές στις περιόδους σίτισης κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.
Χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για να προσδιοριστεί πώς να γίνει η δίαιτα DASH4D πιο προσιτή.
Η τήρηση μιας υγιεινής διατροφής μπορεί να είναι δύσκολη και δαπανηρή, και θα θέλαμε να σχεδιάσουμε δίαιτες που πληρούν τους στόχους θρεπτικών συστατικών DASH4D, οι οποίες είναι πιο προσιτές και προσαρμοσμένες σε διαφορετικούς πολιτισμούς.
Βιβλιογραφία
Pilla SJ, et al. JAMA Intern Med. 2025;doi:10.1001/jamainternmed.2025.1580.