Για να χάσετε βάρος προτιμείστε τη διαλειμματική δίαιτα σύμφωνα με νέα ανασκόπηση

Η διαλειμματική δίαιτα είναι πολύ δημοφιλής λόγω των πιθανών πλεονεκτημάτων για την υγεία, και τώρα μια νέα ανασκόπηση δείχνει ότι αυτό το στυλ διατροφής οδηγεί πραγματικά στην απώλεια βάρους και μπορεί ακόμη και να βελτιώσει ορισμένους δείκτες της υγείας της καρδιάς.

Ο όρος διαλειμματική δίαιτα (intermittent fasting) περιλαμβάνει διάφορες δίαιτες που εναλλάσσονται μεταξύ φαγητού και νηστείας.

  • Η δίαιτα 5:2 περιλαμβάνει να τρώτε κανονικά πέντε ημέρες την εβδομάδα και να περιορίζετε τις θερμίδες σας τις άλλες δύο ημέρες.
  • Η εναλλακτική νηστεία απαιτεί ένα μοτίβο νηστείας ημέρας-φαγητού-ημέρας νηστείας.
  • Τέλος, η χρονικά περιορισμένη διατροφή επιτρέπει το φαγητό μόνο κατά τη διάρκεια συγκεκριμένων χρονικών διαστημάτωνκάθε μέρα.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι όλες οι μορφές αυτές διαλειμματικής δίαιτας, δηλαδή η νηστεία εναλλάξ με το φαγητό ανά ημέρα, η δίαιτα 5:2 και η χρονικά περιορισμένη σίτιση, είναι όλες αποτελεσματικές παρεμβάσεις απώλειας βάρους για τα άτομα με παχυσαρκία.

Η διαλειμματική δίαιτα μπορεί να είναι ένα αποτελεσματικό μέσο για τη μείωση του κινδύνου καρδιακών νοσημάτων μειώνοντας την αρτηριακή πίεση, τη λιποπρωτεΐνη χαμηλής πυκνότητας [LDL] ή «κακή» χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια. Επιπλέον, αυτές οι δίαιτες μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2 μειώνοντας την αντίσταση στην ινσουλίνη και τα επίπεδα ινσουλίνης νηστείας.

Τα περισσότερα από αυτά τα οφέλη πιθανότατα προέρχονται από την απώλεια βάρους.

Όλα αυτά τα σχήματα προκαλούν περιορισμό των θερμίδων από 15% έως 30% καθημερινά, που οδηγεί σε απώλεια βάρους. Όταν ένα παχύσαρκο άτομο χάνει βάρος, βλέπει σχεδόν πάντα μειώσεις της LDL χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων, της αρτηριακής πίεσης και της αντίστασης στην ινσουλίνη.

Για την ανασκόπηση, οι ερευνητές ανέλυσαν 11 μελέτες που περιλάμβαναν 130 δοκιμές διαφόρων σχημάτων διαλειμματικής δίαιτας. Όταν οι ερευνητές εξέτασαν όλες τις μελέτες στο σύνολό τους, η διαλειμματική δίαιτα όντως προκάλεσε απώλεια βάρους και βελτιώσεις στους παράγοντες κινδύνου για την υγεία της καρδιάς. Ωστόσο, μόνο η νηστεία εναλλάξ ανά ημέρα και η δίαιτα 5:2 οδήγησαν σε κλινικά σημαντική απώλεια βάρους άνω του 5%, όπως έδειξε η μελέτη.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν διαδικτυακά στις 17 Δεκεμβρίου στο JAMA Network Open.

Λοιπόν, πρέπει ή δεν πρέπει να μεταβείτε στη διαλειμματική δίαιτα, και αν το κάνετε, ποια μέθοδος είναι κατάλληλη για εσάς;

Μάλλον είναι πολύ νωρίς για να γίνουν γενικές συστάσεις.

Η μελέτη παρέχει ισχυρές ενδείξεις ότι ορισμένα, αλλά όχι όλα, από τα σχήματα οδηγούν σε απώλεια βάρους και σχετικές μειώσεις στις μετρήσεις της μάζας σώματος και βελτιώσεις στους καρδιομεταβολικούς παράγοντες κινδύνου, όπως τα επίπεδα χοληστερόλης, η αρτηριακή πίεση και τα μέτρα αντίστασης στην ινσουλίνη. Οι μέθοδοι που έδειξαν τα πιο μεγάλα οφέλη τείνουν να είναι και οι πιο δύσκολες να ακολουθηθούν. Μελλοντικές μελέτες θα πρέπει να αξιολογήσουν την ικανότητα του μέσου ανθρώπου να τηρεί αυτά τα σχήματα, επειδή δεν είναι σαφές ότι είναι βιώσιμα μακροπρόθεσμα.

Η μελέτη δεν μπόρεσε επίσης να εξετάσει εάν η διαλειμματική δίαιτα μειώνει τα καρδιακά επεισόδια ή τα εγκεφαλικά ή παρατείνει τη μακροζωία. Είναι άγνωστο εάν ο μέσος άνθρωπος μπορεί να τηρήσει οποιοδήποτε από τα τέσσερα σχήματα διαλειμματικής δίαιτας για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα (χρόνια ή δεκαετίες) ώστε να επηρεάσει αυτά τα αποτελέσματα.

Και το σημαντικότερο, ρώτησε, μπορεί να διατηρηθεί η απώλεια βάρους χωρίς να συνεχιστεί η δίαιτα;

Υπάρχουν επίσης ζητήματα ασφάλειας. Η διαφημιστική εκστρατεία γύρω από τη διαλειμματική δίαιτα μπορεί να οδηγεί σε βλάβες σε ανυποψίαστους ανθρώπους που θέλουν να επιτύχουν καλύτερη υγεία, ιδιαίτερα σε άτομα με διαγνωσμένες χρόνιες ασθένειες και ασυμπτωματικές καταστάσεις υγείας.

Συμπέρασμα; Πάντα να μιλάτε με το γιατρό σας πριν ξεκινήσετε ένα νέο διατροφικό σχήμα.

Βιβλιογραφία

Patikorn C, Roubal K, Veettil SK, et al. Intermittent Fasting and Obesity-Related Health OutcomesAn Umbrella Review of Meta-analyses of Randomized Clinical TrialsJAMA Netw Open. 2021;4(12):e2139558. doi:10.1001/jamanetworkopen.2021.39558

About Ηρακλής Αβραμόπουλος 871 Articles
Παθολόγος Διευθυντής Η Παθολογικής Κλινικής Νοσοκομείο Υγεία ΙΑΤΡΕΙΟ Νεαπόλεως 9 15123 Μαρούσι 2106867060 2106838742 6944881577 avramopoulos(at)medweb(dot)gr