Διατάσεις (stretching): πιθανά οφέλη και στο καρδιαγγειακό σύστημα

διατάσεις

Ένα πρόγραμμα απλών διατάσεων μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας.

Ιταλοί ερευνητές χώρισαν τυχαιοποιημένα 39 εθελοντές σε 3 ομάδες.

  1. Η πρώτη ομάδα έκανε ένα πρόγραμμα 12 εβδομάδων, πέντε συνεδρίες 40 λεπτών την εβδομάδα, με διατάσεις αμφοτερόπλευρα των ποδιών, αστραγάλων και άκρων ποδιών.
  2. Η δεύτερη ομάδα έκανε τις ίδιες ασκήσεις, αλλά μόνο στη δεξιά πλευρά του σώματος και σε συνεδρίες 20 λεπτών.
  3. Μια ομάδα ελέγχου δεν έκανε καθόλου διατάσεις.

Χρησιμοποιώντας υπερηχογράφημα και άλλες τεχνικές, οι ερευνητές μέτρησαν τη ροή του αίματος, την αρτηριακή σκληρία και την αρτηριακή πίεση σε όλους τους συμμετέχοντες πριν και μετά τα προγράμματα διατάσεων. Διαπιστώθηκε ότι και στις δύο ομάδες διατάσεων, η λειτουργία των αγγείων βελτιώθηκε σε όλο το σώμα, ακόμη και σε αρτηρίες σε περιοχές που δεν συμμετείχαν στις διατατικές ασκήσεις. Η ροή του αίματος αυξήθηκε σημαντικά στις αρτηρίες του μηρού, του γόνατος και του βραχίονα, ενώ η αρτηριακή πίεση και η αρτηριακή σκληρία μειώθηκαν. Δεν υπήρξαν αλλαγές στην ομάδα ελέγχου.

Ωστόσο, οι βελτιώσεις δεν κράτησαν για μεγάλο διάστημα. Εντός έξι εβδομάδων από τη διακοπή του προγράμματος, οι αγγειακές λειτουργίες επέστρεψαν στα αρχικά επίπεδα. Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Journal of Physiology.

Φαίνεται λοιπόν ότι οι διατάσεις μπορεί να αποβούν χρήσιμες σε άτομα που έχουν τραυματιστεί ή που είναι ανίκανα για πιο έντονη σωματική άσκηση.

Ωστόσο, τα οφέλη στο καρδιαγγειακό σύστημα από τις διατάσεις είναι μέτρια και δεν συνιστάται να αντικατασταθεί η αερόβια άσκηση με διατάσεις αλλά καλύτερα να συμπληρώνεται απ’ αυτές.

Βιβλιογραφία

A. V. Bisconti, et al. Evidence for improved systemic and local vascular function after long‐term passive static stretching training of the musculoskeletal system. J Physiol 598.17 (2020) pp 3645–3666 3645

About Ηρακλής Αβραμόπουλος 242 Articles
Παθολόγος Νεαπόλεως 9 15123 Μαρούσι 2106838742 2106867060 6944881577 avramopoulos(at)medweb(dot)gr